Saturday, April 18, 2009

Kalau aku jadi PM

Orang akan bertanya, apa aku akan buat kalau aku yang jadi PM. Pada aku persoalan itu sangat enteng bagi ku. Di Malaysia, terdapat 222 kerusi parlimen. Di dalamnya, terdapat 505 kerusi DUN. Dalam masa 3 tahun sementara nak PRU ke 13, aku akan bangunkan 1 parlimen dengan IKS asas.

Maksud aku, peruntukan sebanyak RM10 juta akan dilaburkan untuk membina sebuah industri asas, seperti mee kuning, kicap, koe teow, tahu dan lain-lain lagi. Setiap kilang di perlimen ini dapat menampung keperluan di 10 kawasan parlimen. Bermakna, untuk aku menyediakan keperluan asas di 222 parlimen, aku perlu menyediakan 23 kilang mega yang mengeluarkan satu jenis bahan asas.

Akan ujud 23 kilang mee kuning, 23 kilang koe teow dan sebagainya. Sekiranya 1 kilang menyediakan peluang pekerjaan kepada 1,000 orang, aku telah pun menyediakan 23,000 peluang pekerjaan kepada rakyat aku hanya dengan 1 produk asas sahaja.

Andaikata, terdapat 20 produk asas yang perlu digunakan oleh rakyat aku, secara tidak langsung, aku telah menyediakan peluang pekerjaan kepada 460,000 pekerja. Itu belum mengambil kira sektor pembinaan yang akan menjadi rancak dengan segala keperluan infrastruktur dan pembinaan kilang. Secara tidak langsung, aku menghidupkan lagi 23 industri hiliran.

Kos untuk aku hanyalah RM230 juta untuk satu produk asas, manakala jumlah keseluruhan adalah RM4.6 bilion. Nak bina 460 kilang ini di merata parlimen memerlukan satu konsep kesamarataan di mana, semua pihak yang berupaya untuk melaksanakan projek ini di jemput untuk mengambil bahagian.

Bermakna, semua pihak mendapat bahagian, tidak di bolot oleh satu pihak sahaja, dan harga akan naik melambung berkali ganda jika konsep payung digunakan. Ketirisan tidak dibenarkan dalam pemerintahan aku. Tempoh pembinaan kesemua kilang-kilang ini mengambil masa 1 tahun.

Lagi 2 tahun, aku sedia peluang pekerjaan kepada rakyat aku. Di samping tu, aku akan mendapatkan pelabur dari timur tengah yang dahagakan peluang pelaburan setelah pusat pelaburan mereka di Amarika dan Eropah lumpuh dek kegawatan dunia sekarang. Malaysia punya nama di kalangan anggota OIC. Mesti depa nak deghaq jugak idea aku.

Pangge depa ni laboq dalam industri IT dan Animasi. Hidupkan balik e-village, tak banyak mana dah nak top up. Paling kuat, katalah lagi RM1 bilion. Bagi pak arab ni, RM1 bilion tak dak apa, duit depa belambak. Juai la 75% dari RM1 bilion tu tapi bagi saham 40% saja. Baru negara ada untung. La ni, berlambak budak IT tak dak kerja. Pangge depa ni, serap masuk dan bagi latihan semula.

Tengok pulak kot belah kampong tu, yang mana dah tinggai oghang tua-tua saja yang dok buat bendang, getah dan kelapa sawit, modenkan proses dan operasi. Gunakan traktor berskala kecil, yang boleh dikendalikan oleh orang tua-tua dengan mudah. Kita ada SIRIM, Mardi, UTM, depa ni semua boleh cipta prototaip. Nak bina, kilang pemasangan otomotif kita berlambak, bagi ja depa pasang.

Kalau nak bagi banyak kerja, buat pulak kilang traktor kecik sebuah. Dah tambah satu lagi pelaburan. Hishh.. berlambak lagi idea aku kalau aku jadi PM. Tak dak masa agaknya aku nak pi mengintai salah laku oghang lain. Nak buat gheja yang aku habaq tadi pun dah kira tak cukup masa dah.

Mana nak pikiaq lagi cara percambahan modal intelek dan harta intelek. Tempat ni la buat duit paling banyak. Cipta idea ja, orang lain buat, tapi depa kena bayaq kat kita. Baghu tak sia-sia angan-angan mat jenin tu.

Sapa kena tangkap bagi atau terima rasuah, dua-dua kena tangkap dan letak kat pulau asing selama 5 tahun. Pandai-pandai depa la macam mana nak hidup. Takat makan minum dan tempat rehat tu aku bagi. Lain-lain, lu pikiaq la sendighi.

Bagi yang berzina, depa ni aku boh kat pulau lain pulak. Zuriat depa boleh berkembang di pulau ni. Samping tu, aku bagi asuhan keagamaan yang lebih sikit. Bagi depa ni insaf dan jadi ibu-bapak yang soleh. Bagi depa ni peluang, tebus kesalahan. Apabila sudah bersedia untuk ke pangkuan masyarakat, boleh mai balik. Tak pa.

Bab cughi ni, aku kena tengok sebab. Kalau pasai terpaksa, aku boleh maafkan. Kalau sebab suka-suka, aku tarbiah dia kat pulau lain. Bagi depa ni balik ke pangkal jalan. Lepaih tu, hantaq balik dalam masyarakat. Kalau kena tangkap lagi, sebab suka-suka, aku potong tangan kighi. Tapi kalau sebab terpaksa, aku lepaihkan dengan peringatan terakhir, kena tarbiyah jugak dulu setahun dua.

Kighanya, setaip apa yang hendak di buat, kenalah berdasarkan hukum Islam yang sebenaq. Baru negara aku maju. Demokrasi dah telungkup dah, komunis kigha hampir out, tapi ekonomi masih rancak, tinggai Islam saja yang belum kita cuba.

Maka, kalau aku jadi PM, aku akan buat macam mana Madinah di bina dalam masa 22 tahun. Kigha ok la tu, sama dengan masa Tok Det jadi PM. Insyaallah, kalau masin mulut kawan-kawan aku, hampa kena ingat, hampa baca kat blog ni.

No comments:

Post a Comment